Tuesday 1 August 2017

Beräkna 3 Månaders Glidande Medelvärde In Sas


Flyttande medelvärde. Detta exempel lär dig hur man beräknar det glidande medlet av en tidsserie i Excel. Ett glidande medel används för att släpa ut oregelbundenheter toppar och dalar för att enkelt kunna känna igen trenderna. 1 Först, låt oss ta en titt på vår tidsserie.2 På Datafliken klickar du på Data Analysis. Note kan inte hitta knappen Data Analysis Klicka här för att ladda till verktyget Add-in Analysis ToolPak.3 Välj Flytta genomsnitt och klicka på OK.4 Klicka på rutan Inmatningsområde och välj intervallet B2 M2. 5 Klicka i rutan Intervall och skriv 6.6 Klicka i rutan Utmatningsområde och välj cell B3.8 Skriv ett diagram över dessa värden. Planering eftersom vi anger intervallet till 6 är det rörliga genomsnittet genomsnittet för de föregående 5 datapunkterna och Den aktuella datapunkten Som ett resultat utjämnas toppar och dalar Grafen visar en ökande trend Excel kan inte beräkna det glidande medlet för de första 5 datapunkterna eftersom det inte finns tillräckligt med tidigare datapunkter.9 Upprepa steg 2 till 8 för intervall 2 Och intervall 4.Konklusion Den la Rger intervallet desto mer topparna och dalarna släpas ut Ju mindre intervallet desto närmare de rörliga medelvärdena ligger till de faktiska datapunkterna. Jag är SAS nybörjare och jag är nyfiken om följande uppgift kan göras mycket enklare som det Är för närvarande i mitt huvud. Jag har följande förenklade metadata i en tabell som heter userdatemoney. User - Date - Money. with olika användare och datum för varje kalenderdag de senaste 4 åren. Data är beställda av User ASC och Date ASC, Provdata ser ut så här. Jag vill nu beräkna ett fem dagars glidande medelvärde för de pengar jag började med den ganska populära apprachen med lagfunktionen som this. as du ser problemet med denna metod uppstår om det om datasteget körs Till en ny användare skulle Aron få några fördröjda värden från Anna som naturligtvis inte ska hända. Nu är jag ganska säker på att du kan hantera användaromkopplaren genom att lägga till några extra fält som laggeduser och genom att nollställa N, Summa och Medelvariabler om Du märker en sådan swi Tch but. Can detta göras på ett enklare sätt Kanske använder BY Clause på något sätt Tack för dina idéer och hjälp. Jag tycker det enklaste sättet är att använda PROC EXPAND. Och som nämnts i John s kommentar är det viktigt att komma ihåg Om att sakna värden och om att börja och avsluta observationer också. Jag har lagt till SETMISS-alternativet till koden, eftersom du klargjorde att du vill zerofy sakna värden, inte ignorera dem som standard MOVAVE-beteende Och om du vill utesluta de första 4 observationerna för varje Användare eftersom de inte har tillräckligt förhistoria för att beräkna glidande medelvärde 5, kan du använda alternativet TRIMLEFT 4 inom TRANSFORMOUT. answered dec 3 13 på 15 29. Jag inkluderade en skärmdump för att klargöra mitt problem. Jag försöker beräkna något slag Av glidande medelvärde och rörlig standardavvikelse Saken är jag vill beräkna variationskoefficienterna stdev avg för det verkliga värdet Normalt görs detta genom att beräkna stdev och avg för de senaste 5 åren Men ibland kommer det att finnas observationer i min Databas för vilken jag inte har information under de senaste 5 åren kanske bara 3, 2 etc Det är därför jag vill ha en kod som kommer att beräkna avg och stdev även om det inte finns någon information för hela 5 år. Också, som du Se i observationerna, ibland har jag information över mer än 5 år, då det här är fallet behöver jag ett slags glidande medelvärde som gör det möjligt för mig att beräkna avg och stdev för de senaste 5 åren Så om ett företag har information i 7 år Jag behöver någon typ av kod som kommer att beräkna avg och stdev för, säger vi 1997 från 1991-1996, 1998 1992-1997 och 1999 1993-1998.Som jag inte är så bekant med sas-kommandon skulle den se väldigt mycket ungefär ut som. Om något sånt har jag verkligen ingen aning, jag kommer att försöka hitta det men det är värt att skicka det om jag inte vann det själv.

No comments:

Post a Comment